پیتر بیالوبرزسکی ( Peter Bialobrzeski )

جدیدترین مجموعه پیتر بیالوبرزسکی بیننده را به سفری در میان ابرشهر معاصر می برد، از لبه های بیرونی آن شروع می شود و  به سمت هسته عظیم و فوق متراکم آن حرکت می کند.

او برای این پروژه از پایتخت های بسیاری بازدید کرد، اما شاید از همه آنها، مانیل (Manila) جالب ترین پیشرفت را نشان می داد. ما عکاسی را از حاشیه آن با تصاویری از کلبه های زاغه نشین شروع کردیم (تصویر 3 را ببینید). منتقد پیتر لیندهورست (Peter Lindhorst) به زیبایی این خانه ها را «ساخته شده از زباله های تمدن» توصیف می کند که آنقدر ابتدایی سنگفرش شده اند که به نظر می رسد «هر نوع قانون فیزیکی، با خطوط و قلاب های کشیده شده در جلوی آنها، جایی که لباس ها و سایر دارایی ها آویزان است» را به سخره گرفته اند. و همانطور که ادامه می دهیم، با تصاویری مانند تصویر 2 مواجه می شویم، که در آن صحنه ها ساخته شده تر، پیچیده تر و ساختمان ها شروع  به حرکت به سمت بالا و هدف قرار دادن آسمان می کنند. سرانجام به مرکز مانیل می رسیم؛ تصویر 4 نمای درخشان، شیشه ای و فلزی، دیوارهای شیب دار و دره های بتنی بلوک های بلند را نشان می دهد.

بیالوبرزسکی نام مجموعه و کتابش را The Raw and the Cooked (2011) نامیده است. او این اصطلاح را از قوم شناس فرانسوی، کلود لوی استروس (Claude Lévi-Strauss)، وام گرفته است، که آن را به عنوان، تیتر یکی از مجلدات رساله معروف خود Mythologiques (1964-1971) به کار برد. لوی استروس می گوید که اختراع آشپزی نشان دهنده گذار از طبیعت به فرهنگ، از بدویت به تمدن است. همانطور که لیندهورست (Lindhorst) توضیح می دهد، «آشپزی تبدیل به استعاره ای می شود که از طریق آن می توان پیشرفت تمدن را برسی کرد”. بیالوبرزسکی این مفهوم را پذیرفته و آن را در مراحل مختلف پیدایش شهرنشینی در یک شهر به کار برده است. او می گوید ، «کلبه‌های ساخته شده از ضایعات، شروع ایده سکونت را نشان می‌دهند، آنها موضوع «Raw» هستند. در حالی که آسمان خراش های چند طبقه و دارای تهویه مطبوع «Cooked» را به تصویر می کشند». این مجموعه ما را به یک اودیسه عکاسی (داستان) از «Raw» تا «Cooked» می برد. شیوه زندگی ابتدایی تا متمدن.

آسیای شهری، مدت هاست که این عکاس آلمانی را مجذوب خود کرده است. او برای یکی از مجموعه‌های معروف قبلی‌اش Neon Tigers (2004)، به هفت شهر بزرگ آسیا سفر کرد: هنگ کنگ، بانکوک، کوالالامپور، جاکارتا، سنگاپور، شانگهای و شنژن. او با فرا رسیدن شب و روشن شدن آسمان تاریک از هفت منظره شهری جداگانه عکاسی کرد. سپس او تصاویر را با هم ادغام کرد تا یک شهر مجازی بسازد؛ در مجموعه Neon Tigers، عمودهای متراکم در آسمان اوج می‌گیرند، شعله‌ور می‌شوند و سوسو می‌زنند تا یک « ابر شهر (megatropolis) » گسترده، غول‌پیکر و درخشان ایجاد کند. او ادعا می کند: «قصد من این نیست که نشان دهم ابر شهر چگونه است، بلکه می خواهم نشان دهم که ابر شهر چگونه می تواند باشد.» همین امر در مورد مجموعه «The Raw and the Cooked» صدق می کند؛ تصاویر شهرهای مختلف با هم ادغام می شوند و نتیجه نهایی یک کلان شهر فانتزی به ظاهر یکپارچه است. لیندهورست می‌نویسد: «عکس‌های بیالوبرزسکی، دنیایی را آشکار می‌کند که غرق در تصنع است . . . . ما باید مواظب باشیم که فوراً در غار بزرگ شهری، با پیچیدگی ظالمانه و بار حسی بی امان، گم نشویم».

بیشتر تصاویر بیالوبرزسکی به یک روش ساخته شده اند. او پس از ورود به هر شهر و هتلی در مرکز شهر، به شکل دایره‌های متحدالمرکزی  در بیرون راه می‌رود و به دنبال صحنه‌هایی برای عکاسی می‌گردد. زاویه دید از بالا به ویژه در مراکز شهری مفید است و او از بلوک‌های اداری، آپارتمان‌ها یا سازه‌های پارکینگ بالا می‌رود تا مناظری به خیابان‌های هزارتویی از میان دره‌های باریک (کوچه ها) پیدا کند. ابزار انتخابی او یک دوربین قدیمی قطع بزرگ و یک سه پایه است. کریستوف ریبات (Christoph Ribbat)، عضو دانشگاه، به شوخی خاطرنشان می کند: «بیالوبرزسکی دوست دارد خود را به عنوان شخصیت پوچ قرن نوزدهم معرفی کند که در کلان شهرهای آینده حرکت می کند. او نقش بیکار را پذیرفته است؛ و تجهیزات دست و پا گیر خود را در شهر جابه جا می کند، آنها را برپا می کند، تماشا می کند و منتظر می ماند، منتظر می ماند و تماشا می کند. او به نوردهی طولانی تمایل دارد و پس از اینکه عکس خود را قاب کرد، شاتر را تا هشت دقیقه باز می گذارد. درست مانند یکی از اولین تصاویر عکاسی، عکس لویی ژاک مانده داگر (Louis-Jacques-Mandé Daguerre’s) از بلوار معبد که در پاریس در سال‌های 1838-1839 گرفته شده است، انبوه عابران پیاده و ترافیکی که به سرعت در حال حرکت هستند، به فراموشی سپرده شده اند. در نتیجه، کارهای بیالوبرزسکی فاقد مردم هستند، می توان گفت که آنها غیر انسان به نظر می رسند.

در نهایت، «The Raw and the Cooked» حاوی پیامی نگران کننده در مورد کلان شهرهای امروزی است. بیالوبرزسکی توضیح می‌دهد: «این پروژه پیشرفتی را از ساده‌ترین کلبه تا چیدمان‌های پیچیده بلوک برج متراکم ترسیم می‌کند، اما در تصاویر بعدی ما آنقدر آپارتمان‌های تک و  تکراری را می‌بینیم که آدم به سختی می تواند بگوید چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند. این مجموعه در اصل یک انگیزه است؛ می پرسد که آیا این روش برای زندگی، متمدنانه است؟ تصاویر آسمان‌خراش‌های سخت و غیر قابل نفوذ، کلبه‌های محله های قدیمی را تقریباً دنج نشان می‌دهد و ناگهان صحنه‌های «Raw» جذاب‌تر از «Cooked» به نظر می‌رسند. از جمله موارد متنوعی که از کارهای بیالوبرزسکی تأثیر پذیرفته اند، می توان به فیلم بلید رانر، ریدلی اسکات (Ridley Scott- Blade Runner (1982),)، کتاب نورومنسر ویلیام گیبسون (1984) (William Gibson- Neuromancer) و بازی کامپیوتری شهرسازی SimCity، اشاره کرد.

«چهره جدید شهر . . . که با نوعی آرایش پوشیده شده است، از سردی شدید رشد اقتصادی صحبت می‌کند، لیندهورست استدلال می‌کند؛ پارادایم پیشرفت تکنولوژیکی و قدرت اقتصادی به سرعت در حال رشد، ساکنان یک شهر را به سمتی سوق می دهد که همزمان حس هویت خود را از دست داده و به سمت احساس بیگانگی گرایش پیدا کنند. مجموعه بیالوبرزسکی احساس انزوا و تنهایی را بر می انگیزد و این ایده را ترویج می دهد که کلان شهر مدرن آنقدر متمدن نیست و به نوعی می توان گفت غیرانسانی است. بنابراین، شاید بتوان انتظار داشت که این اثر قبلاً منتقدان را به نقل قول از نظریه‌پرداز فرهنگی فرانسوی ژان بودریار (Jean Baudrillard) و تصور او از نمودی خیالی دعوت کرده است. بودریار زمانی نوشت: «شهر دیگر آن چند ضلعی سیاسی-صنعتی قرن نوزدهم نیست – امروزه چند ضلعی است که از نشانه ها، رسانه ها و رمزها ساخته شده است». مسلماً در هیچ مجموعه ای بیش از «The Raw and the Cooked»، خط افق شهری شکسته، تکه تکه  و دوباره سرهم  و لایه‌بندی نشده است تا فضایی شبیه‌سازی شده ایجاد کند، جایی که بودریار می‌گوید، «نشانه‌هایی از واقعیت جایگزین واقعیت می‌شوند» و واقعیت غیر واقعی می‌شود: شهر به عنوان نمودی خیالی.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  381 – 378  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: