میخائیل سوبوتزکی ( Mikhael Subotzky )

“ نهایت زیبایی و کمال. با ما در تور گردشگری ساختمانی که آرمان شهر (Utopia) را زنده می کند همراه باشید. این برج ثابت می کند آفریقای جنوبی به مراکز شهری جهان پیوسته است. » بروشوری به این صورت در سال 1973 نوشته شده بود که تبلیغ افتتاح برج معروف شهر پونته (Ponte) ژوهانسبورگ را می کرد.

این اولین آسمان خراش استوانه ای در آفریقای جنوبی بود که در  یک مکان  که اطرافش خالی بودند ساخته شده بود و باعث می شد نور خورشید با آپارتمان هایش فیلتر شود. با 54 طبقه و 568 فوت ارتفاع، بر افق شهر مسلط بود و گفته می شود بلندترین ساختمان مسکونی در نیمکره جنوبی است. به هر حال ، شهر پونته برای آینده ای بسیار متفاوت از آنچه به آن تبدیل شد، در نظر گرفته شده بود. در حالی که هنوز نمادی از آفریقای جنوبی است ، به مکانی تبدیل شد که رویاهای آرمانشهر به واقعیت های ویران شهر (dystopian) تبدیل شده اند.

هنگامی که میخائیل سوبوتزکی عکاس آفریقای جنوبی و پاتریک واترهاوس (Patrick Waterhouse) هنرمند بریتانیایی در سال 2008 وارد شهر پونته شدند، این ساختمان نشانه سه دهه خفت و تباهی بود. از زمان سقوط آپارتاید در 1994 ، خروج طبقه متوسط سفیدپوست و هجوم مهاجران غیرمجاز از کشورهای اطراف ،شهرهای ژوهانسبورگ را به مکان هایی یهودی نشین تحت کنترل باندها و جنایت تبدیل کرده بود. شهر پونته در یکی از مناطق بسیار آسیب دیده هیلبرو (Hillbrow) واقع شده است و یکی از خطرناک ترین مناطق برای زندگی در آفریقای جنوبی است. تلاش های مختلف برای بازگرداندن آن به روزهای شکوه خود به طرز چشمگیری شکست خورده بود. هنرمندان می نویسند: «داستان های بی پرده ای از اعتیاد و فحشا در پارکینگ های آن وجود دارد، چهار داستان مهمل درباره آن برج وجود دارد، مارها ، ارواح و خودکشی های مکرر همه به افسانه ساختمان افزوده اند.» سوبوتسکی و واترهاوس جسارت کردند و وارد این سرزمین بدون مرد شدند تا آن را از طریق لنزهایشان – با کشف اشیا ، مصاحبه ها ، بایگانی های تاریخی و ویدیوها، مستند کنند. با این حال، از طریق دوربین سوبوتزکی بود که مجموعه «Ponte City» تحقق یافت.

سوبوتسکی و واترهاوس به هر آپارتمان در هر طبقه از شهر پونته دسترسی پیدا کردند. در هر اتاق نما دار ، آنها دوربین ها را در موقعیتی قرار می دادند که قاب سه تکه پنجره را ترکیب بندی کنند. این فرمول آنها را قادر ساخت تا ساختمان بلند را بازسازی کنند ، پنجره به پنجره ، 12 عرض و 54 طبقه . نتیجه نهایی یک جعبه طویل، تقریباً 12 فوت بود که 648 عکس را نمایش می داد. از فاصله دور، این ارايه قوی، انتزاعی به نظر می رسد؛ پنجره های منفرد مانند پیکسل نور به نظر می رسند. با این حال، از نزدیک می توان چشم اندازهای جداگانه پنجره ها از ساختمان های روبرو و خط افق ژوهانسبورگ را مشاهده کرد. گاهی پرده ها این نماها را پنهان می کنند و نگاه فرد به صحنه های داخل جلب می شود، جایی که روح های ساکنان، وسایل و مبلمان آنها به اتاق تنه می زنند. سپس، همانطور که هنرمندان اشاره می کنند، متوجه می شوید که «طبقه به طبقه ، و آپارتمان به آپارتمان ، زندگی در کنار هم و روی هم در جریان است» ؛ هر یک از 648 تصویر نشان دهنده فضای زندگی افراد و خانواده های آنجا هستند. سوبوتسکی دو جعبه نور دیگر ایجاد کرد. یکی جزئیاتی را که در هنگام زدن زنگ درهای (یا خود درب در صورت عدم پاسخگویی ) می دید و دیگری مستندسازی آن چیزهایی که در تلویزیون آنها نشان داده می شد و به نظر می رسید دائماً روشن بودند. این سه گونه شناسی، سه جهان مجزا از ساکنان شهر پونته را آشکار می کند: داخلی، خارجی و خیالی. آنها با هم یک تصویر تکه تکه شده، غم افزا و dystopian (شخصی که دولت یا جامعه ای را تصور یا پیش بینی می کند که در آن رنج یا بی عدالتی زیادی وجود دارد) را ترسیم می کنند.

شغل سوباتزکی کوتاه اما درخشان بوده است. او که در 1981 در کیپ تاون متولد شد ، به بالاترین نمرات تا آن زمان، برای پروژه نهایی در مدرسه معتبر هنرهای زیبای شهر Michaelis دست یافت. مجموعه «Die Vier Hoeke» (چهار گوشه ، 2004) زندگی را در داخل زندان فوق امنیتی Pollsmoor ، که بعلت نگهداری نلسون ماندلا مشهور بود ، بررسی کرد. او از تجربه خود در رفیق شدن با برخی از خطرناک ترین جنایتکاران آفریقای جنوبی می گوید: «من خیلی وقت ها می ترسیدم و فکر نمی کنم با عکاسی جنگ هم تراز باشند، اما محیط کار سختی بود. این پروژه توجهات بین المللی را به خود جلب کرد و در سن بیست و پنج سالگی ، او یکی از جوانترین افرادی بود که برای پیوستن به صفوف آژانس عکس مگنوم دعوت شده بود.

سوبوتسکی تأثیرات مختلفی را ذکر می کند ، اما نام یک عکاس را بالاتر از همه قرار می دهد: «من از پروژه زندگی دیوید گلدبلات (David Goldblatt) در عکاسی از محیط اطرافش در آفریقای جنوبی بسیار الهام گرفتم .” در واقع ، مجموعه ای که او پس از «Die Vier Hoeke»-با عنوان «Umjiegwana» (The Outside، 2005) روی آن کار کرد، نگاهی به زندگی زندانیان سابق بود که یاد آور پروژه گلدبلات با نام  » Ex-Offenders (مجرمان سابق)” است  (نگاه کنید به ص 258). سوبوتسکی سخاوتمندانه اعتراف می کند که پروژه بعدی او ، » Beaufort West (بوفورت وست)” (08-2006) – پرتره ای از یک شهر کوچک است که از فقر ، جدایی طلبی و خشونت آسیب دیده است و آن را مدیون مجموعه » In Boksburg (در بوکسبورگ)” گلدبلات (چاپ شده در 1982) است. مجموعه های مختلف سوبوتزکی پیوسته حول موضوعات مشابه – زندان ، پلیس ، جنایت و حاشیه نشینی اجتماعی می چرخند. تصویر اولیه «Beaufort West» نمایی هوایی از شهر است که نشان می دهد چگونه زندان در مرکز  است و شهر اطراف آن می چرخد. او  وقتی در مورد «Beaufort West,» صحبت می کند ، موضوعی را توصیف می کند که در طول کار، برایش طنین انداز  بوده است: «مشکل این است که بسیاری از شیوه های ارائه جنایت در رسانه های عمومی، قربانی و مجرم را دو قطبی می کند به ما و آنها. شهروندان قانونمند و کسانی که شهروندان قانون مدار باید از آنها بترسند. من این را نوع جدیدی از آپارتاید می دانم – بین آنهایی که می ترسند و کسانی که از آنها می ترسند. «

مجموعه «Ponte City» یک طرف آپارتاید جدید سابوتزکی را بررسی می کند: کسانی که از آنها می ترسند. برای چندین دهه این ساختمان بر ژوهانسبورگ سایه انداخته و بر ساکنان آن حک شده است: یادآوری ملموس از رویاهای بر باد رفته و بنای یادبودی از پلید و جنایتکاری شهر. با این حال ، پس از سه سال صرف عکاسی از ساختمان و آشنایی با ساکنان آن ، سوبوتسکی با حسی بسیار متفاوتی از آنجا رفت: وی در پایان می گوید: «این احساس باقی ماند که بدنامی ساختمان تا حدودی اغراق آمیز است.» «من به قدرت شهادت دادن اعتقاد دارم ، اما آن را بیشتر به عنوان مسئولیتی در قبال خود می دانم . . . که سعی کنم تا آنجا که ممکن است خود را آگاه کنم. » سابوتزکی مانند وجدان ما عمل می کند – از عکس های خود برای شکستن پیش فرض ها و نشان دادن زیبایی در جایی که قبلاً از نگاه کردن به آن می ترسیدیم استفاده می کند.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  253 – 250  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: