ننت سیکلو ولکو ( Nontsikelelo Veleko )

در سال 2006 ، ننت سیکلو ولکو ،عکاس مستقر در ژوهانسبورگ، موفق به کسب اعتبار بین المللی شد.

مجموعه در حال انجام او به نام “ زیبایی در چشم ناظر است (Beauty Is in the Eye of the Beholder)” در بخش «قضاوت های فوری: موقعیت های جدید در عکاسی آفریقایی معاصر (Snap Judgments: New Positions in Contemporary African Photography)” از نمایشگاه گروهی که در مرکز بین المللی عکاسی نیویورک برگذار شده بود، مورد توجه عموم قرار گرفت. در مجموعه «Beauty Is in the Eye of the Beholder,» ، ولكو از طریق لنزهای پرتره ،صحنه های جدید و پر حاشیه مد شهری را کاوش می كند. او از خیابان های پایین شهر و کوچه پس کوچه های شهر  به عنوان پس زمینه استفاده می کند. همه سوژه های ولكو با اطمینان ژست می گیرند؛ همه با لباس های جسورانه و شیک به تن دارند. اکثر آنها به صورت مشابه ای در عکس ها قاب بندی شده اند – از روبرو  و تمام قد – بنابراین در عکس ها یک موضوع مردم شناسی برای مطالعه و طبقه بندی مجموعه ای از موجودات غریبه، باهوش و رنگارنگ وجود دارد. استعداد آشکار و زرق و برق آثار او، از اولین چیزهایی بودند که هنگام رونمایی، توجه منتقدان را جلب کردند؛ آثار او یک تغییر خوشایند در دیدگاه های معمولی و بدبینانه آفریقایی نسبت به این قاره ارائه می دهند. با این حال ، اشتباه است اگر آثار ولکو را فقط به عنوان مد خیابانی آفریقای جنوبی طبقه بندی کنیم. او می گوید، مد «سرگرم کننده است و شبیه بازی است» ، اما انگیزه های جدی تری در کار یا بازی وجود دارد.

ولکو در بدیب ، استانی در شمال غربی متولد شد و در شهر کیپ تاون بزرگ شد. وقتی وارد ژوهانسبورگ شد که قبلاً در زمینه طراحی گرافیک آموزش دیده بود. او در مدرسه عکاسی معروف شهر که توسط دیوید گلدبلات به نام the Market Photo Workshop (نگاه کنید به ص 258) تاسیس شده بود، ثبت نام کرد. مدیر مدرسه، جان فلیت وود (John Fleetwood) ، به یاد می آورد: «لولو (Lolo) ، همانطور که به مهربانی شناخته می شود، در سال 1999 با رویکرد (مد)  به عنوان یک موضوع در (ژوهانسبورگ)، وارد Market Photo Workshop  شد.» این مدرسه جوانان را در زمینه عکاسی مستند آموزش می داد ، اما آنطور که  فلیت وود به یاد می آورد، از همان ابتدا  «قدرت لولو در شکستن ساختار این جریان مشخص بود.» پروژه های اولیه او فراتر از مستند ساده بودند و به عرصه های مفهومی وارد می شدند. مجموعه هایی مانند “www. notblackenough.lolo «(2003) شامل استایل های مختلف خیابانی آفریقای جنوبی بود، اما هدف آن را هم زیر سوال می برد.

ولکو ادعا می کند: «سفر من در عکاسی ناشی از علاقه ام به کاوش در هویت است.” مد راه ورود اوست. او توضیح می دهد: «من بیشتر از مستندسازی مد و استایل، به نحوه خواندن مد علاقه دارم، اینکه چگونه سوژه های من با تغییر لباس ها برای ساختن و گاهی تخریب  هویت خود استفاده می کنند.» ولکو در طول کار خود به دنبال مدهای در حال تغییر است، شیوه های بیشماری که افراد برای بیان و تعریف خود انتخاب می کنند و با این کار ، ماهیت متغیر و سیال هویت خود را تجسم می کند. در آفریقای جنوبی او یک موضوع مطالعه جالب پیدا کرده است؛ در دوران پیشرفت پس از آپارتاید، کشور برای ساختن یک هویت جدید تلاش می کند. ولکو برای مجموعه “Beauty Is in the Eye of the Beholder,» تمرکز خود را فقط بر متولدین بعد از 1994 گذاشته است ، افرادی که به عنوان نسل » آزاد به دنیا آمده (born free)” نامگذاری شده اند. این مجموعه نه تنها ایجاد یک هویت کاملاً جدید در خیابان های سیاه را نشان می دهد ، بلکه همانطور که مارک سیالی (Mark Sealy) ، مدیر Autograph ABP اشاره می کند، «یک احساس پنهان از نیاز سیاسی و مبارزه طلبی در کار او وجود دارد که می خواهد به آینده نگاه کند، به مکانی با آزادی های بدون محدودیت . . . .یک زندگی بدون مرز. «

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  243 – 242  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: