تراین ساندرگارد ( Trine Sondergaard )

Skelbaekgade، کپنهاگ : این خیابان کوچک و غیر عادی که در نزدیک ایستگاه راه آهن مرکزی و در همسایگی وستربرو قرار دارد، به منطقه چراغ قرمز پایتخت تبدیل شده است : مرکز فحشاء خیابانی.

همه روزه، از حوالی عصر ، زنان شروع به تجمع در پیاده روها می کنند و منتظر مشتریانی در مقابل Kødbyen هستند (که به درستی به عنوان «شهر گوشت» ، محله فرآوری گوشت ترجمه می شود). گاهی معامله در ماشین مشتری انجام می شود، در مواقعی هم آنطور که آنتونی جورجیف ، نویسنده و منتقد هنری ، از مشاهدات خود می گوید: «آنها کسب و کار خود را به یک آپارتمان کوچک و فرسوده می رسانند که در آن تخت ها با حوله های دستی پوشانده شده اند و دیوارها آنقدر نازک هستند که می توانید فقط با گوش دادن تصور کنید که در اتاق کناری چه می گذرد. » زنان جسم خود را با پول می فروشند تا راه حل بعدی خود را بخرند: استشمام کوکائین، یک شات هروئین و هر آنچه که لازم است تا آنها را در دام این دایره ظاهرا اجتناب ناپذیر و معیوب نگه دارد.

در سال 1997 هنرمند دانمارکی تراین ساندرگارد در Skelbaekgade زندگی می کرد ، در یک آپارتمان طبقه بالای گروهی از روسپیان . او به تازگی از فاتامورگانا (Fatamorgana)، دانشکده هنر عکاسی دانمارک فارغ التحصیل شده بود و در کارگاهی که توسط عکاس مشهور آندرس پترسن (Anders Petersen) اداره می شد ، ثبت نام کرده بود. او دانش آموزان خود را در ایجاد مجموعه ای از کارها که شامل بیرون رفتن برای «عکس گرفتن از ترس های خود» می شود ، به چالش کشید. هر روز او خانه اش را ترک می کرد و روسپی ها را در محل کارشان می دید؛ وقتی عصرها برمی گشت ، مشتریان مرد به او نزدیک می شدند و اذیتش می کردند؛ او دائما با یکی از آنها (فاحشه ها) اشتباه گرفته می شد. موزه دار، فین تران (Finn Thrane) می گوید: «او متوجه شد که دیده نمی شود «و» فقط به عنوان یک تمایل زنانه برای مردها  (مشتری ها)شناخته می شود. » از یک سو، از اینکه در کنار این زنان طبقه بندی شده بود خشمگین بود ، اما در عین حال نسبت به آنها احساس همدلی و وفاداری می کرد. در همان زمان بود که او متوجه شد سوژه ای را برای مجموعه عکاسی خود پیدا کرده است.

در سه سال آینده، ساندرگارد مجموعه ای از آثار را خلق کرد که  تمایل مردانه و حقایق خشن دنیای فاحشه های خیابانی را نشان می داد: زخم های سوزنی ، پوست کبود و اطاقک هایی که شب و روز خود را در آن می گذرانند. نگاه او گاه لطیف ، گاه محترمانه و در عین حال همیشه بدون سرزنش است. وقتی با واقعیت های زشت یا دلخراش روبرو می شد، روی بر نمی گرداند؛ او هنگام غروب ، سوژه های خود را در گوشه خیابان ها دنبال می کرد، سپس با مشتریان پولی پشت درهای بسته می رفت. ساندرگارد این مجموعه را «حالا که مال من شدی (Now That You Are Mine)” نامید. این مجموعه با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و نه تنها (توسط Steidl) به عنوان اولین تک پژوهش او منتشر شد ، بلکه کار خود را در جهان هنر آغاز کرد.

ساندرگارد آموزش خود را به عنوان نقاش آغاز کرد. او به یاد می آورد: «وقتی شروع به کار کردم، می خواستم یک» هنرمند واقعی «باشم. یکی از کسانی که در آکادمی هنرهای زیبا تحصیل کرده و نقاشی های واقعی می کشد. » با این حال، او خیلی زود به سمت عکاسی کشیده شد و فهمید که در اصل می تواند با دوربین، نقاشی ایجاد کند. بسیاری از آثار او از همان ابتدا نشان از شیفتگی نقاشی با رنگ و ترکیب آن دارد. او برای مجموعه «حالا که مال من شدی» عکاسی را با یک فلاش بزرگ انتخاب کرد تا رنگ ها و سایه های مختلف را از سایه های بلندتر بیرون بکشد و طیف رنگ را برجسته و جسور نشان دهد. در مدت زمان کوتاهی، عکاسی در تمرینات او اهمیت بیشتری نسبت به نقاشی پیدا کرد. او در مورد اینکه به واقعیت به عنوان یک حائل نگاه می کند ، «به عنوان چیزی که بین من و تصویر می آید» صحبت می کند و می گوید: «[من] احساس کردم که می توانم از جهان عکس بگیرم – که در مورد من نیز صادق باشند ، به طوری که وقتی شما به آنها نگاه می کنید – نتوانید تشخیص دهید کدام، کدام است. «

این کلمات با اثری که پس از آن ادامه یافت، طنین انداز است «حالا که مال من شدی”.  او در مجموعه پرتره های اخیر خود «Strude» دخترانی را به تصویر می کشد که لباس محلی دانمارکی پوشیده اند با روپوشی شبیه ماسک به نام «strude». معمولاً در عکس های پرتره، بیننده به چهره کسی نگاه می کند تا معنا پیدا کند، اما کنش strude برای جلوگیری از چنین خوانشی نسبت به سوژه های ساندرگارد است. علاوه بر این، او با تاکید به دختران برای نگاه نکردن بر تاثیر این موضوع تأکید کرده است. ساندرگارد توضیح می دهد: «من به چیزی که فراتر از نگاه مستقیم است، علاقه دارم، چه اتفاقی می افتد وقتی نمی توانیم به چشم مردم نگاه کنیم » «تمرکز من بر روی درونگرایی و فضای ذهنی نهفته ایست که فراتر از تصویر است.» در  مجموعه دیگری که همزمان با strude کار می کرد ،یعنی «Interior» ، او دوباره با نوعی انتظار بازی می کند، اما این بار با مناظر . او با رفتن به یک خانه قدیمی و متروکه دانمارکی، از مناظر داخلی اتاق های متروک و خالی آن عکاسی کرد. معمولاً برای تفسیر معنی می توان به وسایل، اثاثیه یا پارچه روی آورد، اما این اتاق ها مدت ها پیش برهنه شده بودند و تنها پوسته باقی مانده بود. بنابراین، بار دیگر از بیننده خواسته می شود تا از آنچه می بیند، فراتر رود. مانند «Strude» و در واقع مانند بسیاری از کارهای ساندرگارد، «Interior» به بررسی حالات درونی ذهن می پردازد.

در اولین خوانش مجموعه، «Now That You Are Mine» ، تضادی آشکار با آثار بعدی او به نظر می رسد. این مجموعه تقریباً در حوزه عکاسی مستند قرار می گیرد. با وجود این، ساندرگارد احساس می کند همه جا حضور دارد؛ کار بسیار ذهنی است ، بیشتر شبیه یک سفر شخصی است. او اذعان می کند که بین او و روسپیان یک تقابل وجود داشته است، «من درست در همسایگی آنها زندگی می کردم و ما هم سن بودیم، بنابراین بسیاری از چیزها با هم تداخل داشت.» علاوه بر این، برخی از مشتریان آنها نیز به او مراجعه کرده بودند. او در مرحله ای شروع به پرسیدن سوالاتی از قبیل؛ اگر قرار باشد در روزهای سختی قرار گیرم، چه چیزی باعث تفاوت من با این زنان می شود؟ تران (Thrane) خاطرنشان می کند: «آثار ساندرگارد مظهر و کشف دوگانگی های نقش خود به عنوان یک هنرمند و همچنین یک زن هستند.” با این حال، جورجیف (Georgieff) این کار را یک گام فراتر می پندارد و مستقیماً او را به تصویر می کشد ، «پس از پرسیدن سوالات معمول از . . . اگر قرار باشد در Skelbaekgade افتخار بیافرینم، در کجا می توانم به زندگی خود افتخار کنم؟ ساندرگارد؛ به جنبه های کمتر تجربی زندگی در خیابان پی برد. هیجان عجیب و غریب . . . شما می توانید حضور یک مثلث عاشقانه عجیب و غریب را مشاهده کنید و احساس کنید که چطور این دختر با دوربین هیپنوتیزم شده است.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  203 – 200  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: