استرالیا ( AUSTRALIA )

ترنت پاک (Trent Parke) می گوید: » شانس را دوست دارم.» » اما اگر بدانم دقیقاً قرار است چه اتفاقی در فیلم رخ دهد ، از پرداختن به آن ناراحت نمی شوم.» زیبایی رویداد غیر مترقبه یا برخورد خودبه خودی، برای بسیاری از هنرمندان برجسته استرالیایی جذاب است: همچنین میل به کشف چیزهای عجیب روزمره و علاقه به ناخودآگاه و رویاها در آنها وجود دارد. زمانی، بسیاری از این عناصر سوررئالیست ها را خوشحال می کرد و تقریباً یک قرن پیش، عکاسی شیفتگی آنها را تشدید کرد. امروزه یکی از موضوعاتی که مکررا  از قاره استرالیا بیرون می آید، چگونگی الهام بخشی و تقویت حس سورئال  توسط محیط شهری است.

جسی مارلو (Jesse Marlow) ، عکاس اهل ملبورن ، در خیابان های ملبورن سرگردان و به دنبال تصاویری است که آنقدر پوچ و بی معنی باشند که انگار دچار فقر شده اند. او توضیح می دهد: «برای من جستجوی چیزهای خارق العاده در حالت عادی،  همه چیز است.» تمایل سوررئالیستی او در عکاسی خیابانی، آن سوی جهان هم طنین انداز است؛ مت استوارت (Matt Stuart) اهل لندن (نگاه کنید به ص 144) بهترین عکس خیابانی خود را عکسی توصیف می کند که «به هیچ وجه نمی توانید آن را صحنه پردازی کنید یا حتی به آن فکر کنید». با این حال، مجموعه مارلو “Don’t Just Tell Them, Show Them» (نگاه کنید به ص 308) می تواند به عنوان تلاشی بسیار هماهنگ برای جستجوی سورئال در واقعیت خوانده شود. او از نور شدید خورشید استرالیا برای ایجاد عمق و جابه جایی سایه ها استفاده می کند. چشم او به خوبی برای جستجوی مناظر شگفت انگیز وفق داده شده است. مارلو توضیح می دهد: «من عمداً می خواهم بیننده را به چالش بکشم تا از خود بپرسد:» آیا من چیزی می بینم؟ » با تصاویری مانند بانوی روسری با دید لیزری ، ترکیب موندریان در یک مستطیل و سه بدن بدون سر روی سطل زباله ، مارلو دقیقاً به این نتیجه رسیده است.

یکی از ویژگی های کاری نارل آتیو (Narelle Autio) تمایل او به چشم انداز های سورئال است (به ص 296 مراجعه کنید). مجموعه «The Seventh Wave» که با همکاری ترنت پاک ایجاد شده است، تمایل استرالیایی ها به سواحل را بررسی می کند. که شامل نگاه کردن به ساحل با چشم های معمولی ساحل نشینان نیست؛ آنها (دو عکاس) خود را زیر امواج غوطه ور کردند و کل مجموعه را از دید یک حیوان آبزی قاب کردند. در مقابل ، اتويو (Autio) بعداً براي پروژه «Not of this Earth» به آسمان رفت (ص 302 را ببينيد). او از ارتفاع پل بندرگاه سیدنی، چشم اندازهای گیج کننده و سرگیجه آور را جستجو کرد، نماهایی که به سمت پایین نگاه می کنند، به میان ساکنان شهر که از تابستان در پارک ها لذت می برند. سیدنی آنچنان از زوایای غیرمنتظره ای به نمایش درآمده است که بیننده باید تلاش کند تا بفهمد دقیقاً به چه چیزی نگاه می کند. کسانی که در حال آفتاب گرفتن هستند، بدون لنگر به نظر می رسند و آزادانه روی دریایی از سبزه ها شناور هستند، سگ گردان ها توسط همراهان خود به یدک کشیده می شوند و در کل مردم این تصور را ایجاد می کنند که از سایه هایی که ایجاد می‌کنند، کمتر اهمیت دارند.

سوررئالیست ها به قدرت مطلق ضمیر ناخودآگاه و اهمیت رویاها اعتقاد دارند. یکی از مجموعه های استرالیایی، بدون شک بیش از هر مجموعه دیگری ، مخاطب را درگیر این موضوع می کند: پروژه فوق العاده ترنت پاک با عنوان «Dream/Life and Beyond» (ص 292 را ببینید). «برای من  این پروژه بسیار شخصی است – مربوط به دغدغه های درونی من است . . . . دوربین به من کمک می کند تا آن چیزها را ببینم ، «او توضیح می دهد و می افزاید که با مجموعه “ Dream/Life and Beyond»،» من می خواستم دنیایی رویایی را پیشنهاد کنم. » آلاسدیر فاستر (Alasdair Foster) ، سرپرست و مدیر سابق مرکز عکاسی استرالیا ، این مجموعه را «چشم اندازی  کاملاً متفاوت از سیدنی در سایر مجموعه ها» توصیف می کند. گاهی اوقات شهر به صورت  قطعاتی تصادفی از رویاهای ربوده شده به نظر می رسد؛ تصاویری که به صورت کامل با نور درخشان پوشیده شده اند؛ مانند ظاهرهای عجیب و شگفت انگیز و  گلوله های خورشیدی که گوشه های تیره خیابان را با جلوه ای آسمانی سوراخ کرده اند. او می گوید: «من برای همیشه به دنبال نور هستم»، نور چیزهای معمولی را  تبدی به چیزهای جادویی می کند. در واقع، او آنقدر با ویژگی های خشنی، قدرت و وضوح نور استرالیا ضربه خورده است که ادعا می کند کار در جاهای دیگر جهان برای او دشوار است. در نهایت ، آنچه پاکه در آن برتری دارد نقاشی سیاه قلم (chiaroscuro) است؛ رفتار او در استفاده از حضور نور به اندازه عدم وجود آن است، او با قاب های عکاسی خود مانند بوم عمل می کند. او سیدنی را در حالی که در تاریکی سقوط می کند، سیاه رنگ و غم انگیز نشان می دهد. در این زمان ها، لنز پاکه موفق به بازسازی شهری می شود که به دلیل رنگ و جنب و جوشش به عنوان یک منجی  و دعوت به آینده شناخته می شود.

نقوش جادویی و افسانه ای را می توان از طریق آثار زیاد ارائه شده از این قاره یافت. به نظر می رسد که بسیاری از هنرمندان بعدی چه برای رویدادهای تصادفی ، چه برای برخوردهای عجیب و غریب و چه برای چشم اندازهای گمراه کننده، آماده شده اند. آنها توانایی ماوراءالطبیعی خود را در تداعی چیزهای عجیب و سورئال روزمره  نشان می دهند. در نهایت، جهان متحول به نظر می رسد و جنبه های متغیر تجربه شهری استرالیا – خیابان ها ، پارک ها و سواحل آن – مانند رویاها متغیر و سوررئال جلوه می کنند.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  291 – 289  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: