ادسون چاگاس ( Edson Chagas )

یک توپ فوتبال خالی و پاره شده در پای دیوار آبی ایو کلاین (Yves Klein) قرار دارد؛ کفش کتانی پاره و گل آلودی روی جاده خاکی افتاده است؛ نیمه تنه بالایی مانکنی در جلوی در ورودی قرار گرفته است. مجموعه «Found Not Taken» اشیایی را نشان می دهد که در خیابان های پایتخت آنگولا ، لواندا رها شده اند.

در واقع ، اقلام با دقت روی بوم خالی جلوی ساختمان یا دیوار قرار داده شده اند، سپس توسط هنرمند، ادسون چاگاس با دوربین قاب شده اند. او توضیح می دهد: «گاهی اوقات شی را در جای مناسب می بینم و به آن شلیک می کنم (از آن عکس می گیرم). اما در زمان های دیگر، شی را حرکت می دهم: شاید پنج پا یا یک مایل. » گشت و گذار در شهر یک حرکت اجرایی به کار می دهند که عکس ها مدارک آن را ارائه می کنند. سوزانا سوسا (Suzana Sousa) ، سرپرست لواندا (Luandan) ، نتیجه را «طبقه بندی شهری» و «نقشه نگاری شهری» توصیف می کند که دقت مستندنگاری را با بازسازی شاعرانه آمیخته است. در سال 2013 مجموعه «Found Not Taken» مرکز غرفه آنگولا در 55 مین دوسالانه ونیز را تشکیل داد و با کسب جایزه معتبر شیر طلایی ، فعالیت چاگاس آغاز شد.

چاگاس در لواندا متولد شد اما چند سالی در بریتانیا تحصیل کرد. زمانی که او در سال 2008 بازگشت، زادگاهش در حال تغییر و تحول بود. آنگولا در حال شکوفایی بود و به یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد آفریقا تبدیل شده بود. چاگاس به یاد می آورد: «وقتی در لواندا بزرگ می شدم ، همه چیز دوباره مورد استفاده قرار می گرفت.» با این حال ، در بازگشت ، او به طور مرتب اشیایی مانند مبل و ماشین لباسشویی را پیدا می کرد که قبلاً به ندرت در خیابان ها رها می شد. «شهر با حس سرزندگی و نوسازی [پاسخ می داد]. و من تحت تأثیر تغییر عادات مصرف کننده ها قرار گرفتم. «

اشیاء دور ریخته شده نمایش داده شده در «Found Not Taken» ، به طرق مختلف ، درباره جامعه ای که به آن تعلق دارند ، اظهار نظر می کنند. همانطور که سوزا به درستی اشاره می کند «در جایی که از یک سو ، آنها صرفاً سودمند هستند . . . از طرف دیگر ، آنها فضا و معنا را در خانه ها و زندگی ما اشغال می کنند » و از آنجا که هزینه جانبی دارند» طریقه معاش روزانه بسیاری از مردم را نشان می دهند. » در نتیجه ، این اثر را می توان به عنوان نقدی بر مصرف گرایی ، عدم بازیافت و سرمایه داری خواند. با این حال ، چاگاس این وسایل روزمره خانه را با جدا کردنشان از فضا معمولی و قرار دادن آنها در فضاهای  تقریباً خالی شهری، آرایش هایی زیبا و تقریبا مجسمه مانند ایجاد می کند. چاگاس مجموعه در حال انجام خود را به لندن (و همچنین نیوپورت ، ولز) برده است و می افزاید: «پروژه ادامه دارد و هرجا که من بروم ادامه خواهد داشت».

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  277 – 276  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: