پیتر هوگو ( Pieter Hugo )

لاگوس بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر نیجریه است. این شهر همچنین دومین شهر با رشد سریع در آفریقا و هفتمین شهر در جهان است. در سال 2005، پیتر هوگو ، عکاس آفریقای جنوبی ساکن کیپ تاون، در جستجوی سوژه بعدی خود به لاگوس (Lagos) سفر کرد.

مجموعه ای که او ایجاد کرد ، «The Hyena and Other Men» ، باعث معروفیت و دیده شدن او شد. که بدون شک تا به امروز مشهورترین مجموعه باقی مانده از اوست. این مجموعه، گروهی از مردان را به تصویر می کشد که حیوانات وحشی، از کفتارها و بابون ها تا مارهای پیتون را برای نمایش به دام انداخته و رام می کنند. آنها در زبان هاوسا (Hausa) به مردان کفتاری Gadawan Kura (Hyena Men) معروف هستند. مجموعه هوگو نه تنها به خاطر محتوا، بلکه به دلیل شیوه ای که عکاسی شده است ، قابل توجه است. الیزابت بیوندی (Elisabeth Biondi)، موزه دار  بانفوذ و سردبیر سابق مجلات نیویورکر ادعا می کند: » این تصاویر، افراد را در ابتدای خود متوقف می کنند. نمی توانی به دور نگاه کنی. «

هوگو نحوه شروع پروژه را به یاد می آورد، «این پروژه زمانی آغاز شد که یکی از دوستان، عکسی را که با تلفن همراه از پنجره ماشین در لاگوس گرفته شده بود، برای من ایمیل کرد.» عکس شتاب زده گرفته شده بود و نشان می داد که گروهی از مردان با کفتاری زنجیر شده و بزرگ، در خیابان راه می روند. او سپس همان تصویر را در روزنامه آفریقای جنوبی تحت عنوان «The Streets of Lagos» مشاهده کرد. روزنامه ها به طرق مختلف از این افراد به عنوان سارقان بانک، فروشندگان مواد مخدر و حتی وصول کننده بدهی گزارش داده بودند. افسانه ها، آنها را احاطه کرده اند. هوگو می گوید: این تصویر مرا مجذوب خود کرد. چند روز بعد، او در لاگوس با یک خبرنگار نیجریه ای به نام آدتوکوندو ابیولا (Adetokundo Abiola) ملاقات کرد و سرانجام آنها در شهرهای مختلف، موفق به ردیابی گروه تبهکاران و نمایشگاه جانوران آنها شدند.

هوگو در ابتدا دو هفته را در سفر با مردان کفتاری گذراند، اما از تصاویری که ساخته بود کاملاً راضی نبود. او می گوید: «پروژه حل نشده به نظر می رسید،» بنابراین در سال 2007 دوباره به لاگوس برگشت. سفر دوم بسیار متفاوت بود. پس از برقراری ارتباط با مردان در طول سال های متمادی، در روابط آنها تا حدی اعتماد ایجاد شده بود. در نتیجه ، مردان مشتاق تر بودند تا ژست و عکس بگیرند. هوگو افرادی را از باند جدا کرده و با دوربین هاسلبلاد خود  آنها را برای “نمایش” در مکان های در حال توسعه شهری تنظیم کرد. عکس هایی با قطع بزرگ-مانند مالم مانتری لمال با مایناسارا  (Mallam Mantari Lamal with Mainasara) (تصویر 2 را ببینید)-چنان نگاه های مستقیم و بارزی را آشکار می سازند که رویایی به نظر می رسند. هوگو  مدام از کلمات خاصی که در دفترچه یادداشت  خود در طول سفر نوشته بود مانند تسلط، وابستگی به هم، تسلیم و متاثر شدن، استفاده می کرد. این موضوعاتی در تصاویر موج می زنند و او به درستی تأیید می کند: «این تصاویر، بیش از یک گروه هنرمند دوره گرد عجیب و غریب در غرب آفریقا را به تصویر می کشند.» برونوین لاو-ویلوئن (Bronwyn Law-Viljoen)، نویسنده آفریقای جنوبی می گوید: «هوگو یک درام کم اهمیت را کارگردانی می کند که بیشتر از آنکه به آن پاسخ دهد، پرسش هایی را ایجاد می کند.»

بیوندی ( Biondi) همچنین خاطرنشان می کند: «اصرار ما این است که نگاه نکن، هرچقدر هم که ما بخواهیم .» اما همه منتقدان از عکس ها استقبال نکردند. هوگو متهم به سوء استفاده از مردان کفتاری  و “ضدیت” عجیب و غریب  با  “منظره  واقعی آفریقا »  شد: اتهامی که او در پاسخ می گوید: » این نظر را کاملاً رد می کنم.» تصاویر این مجموعه به صورت جداگانه چیزی را توصیف نمی کنند که او » قسمتی از عاشقانه های سرقت شده» توصیف می کند. او اشاره می کند که همیشه از سوژه خود اجازه می گیرد: «عکس ها با شرایط آنها گرفته شده اند و شما می توانید این را ببینید. آنها دارای اختیار کامل هستند. ” هوگو معتقد است که چنین انتقادهایی غالباً به معنای تسلیم است ، به این معنی که مردان کفتاری قادر به تصمیم گیری اینکه باید یا نباید شرکت کنند نبوده اند.  «و می دانید ، این سوال همیشه از سفیدپوستان، لیبرال ها و اروپایی ها سرچشمه می گیرد ، که نشان دهنده وجود چیزی اساسا استعماری در این سوال است.” در نهایت ، هر پاسخی که کار هوگو به آن دامن می زند، معمولاً به شدت احساس می شود.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  271 – 270  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: