ویویان ساسن ( Viviane Sassen )

دو جوان همدیگر را در آغوش گرفته اند، اما برگ درخت موزی بین آنها  قرار داده شده است که از تماس پوستی جلوگیری می کند. پسری با تاپ سفید که یک کتاب باز را روی صورتش قرار داده است. این ترکیبات ، غالباً توسط نور شدید آفریقایی، روشن شده اند که رنگ های زنده و سایه های سیاه عمیقی را آشکار می کنند. زیبایی ظاهری آنها به صورت عکاسی، کولاژ  و حتی مجسمه سازی به نظر می رسد.

آنها در برابر خوانش ساده و طبقه بندی شدن، مقاومت می کنند؛ ویژگی ها می توانند سرنخ هایی را ارائه دهند، مانند چهره ها که تمایل دارند مبهم  و یا رویگردان باشند. در واقع، به نظر می رسد تصاویر هنرمند هلندی، ویویان ساسن در ابهام و رمز و راز قرار دارند. این مجموعه با عنوان «Parasomnia» که در اصطلاح، توصیف طیف وسیعی از اختلالات که بین خواب و بیداری رخ می دهند ، نامگذاری شده است. او مدعی است  «عکاسی برای من، قرار دادن یک پا در دنیای ناخودآگاه است «. کن جانسون (Ken Johnson) ، منتقد هنری نیز به طور مشابه احساس می کند که «تصاویر او  مانند نگاه های واضحی هستند که از رویاهای تیره و تار بیرون می آیند. » ساسن، مانند رویاهای ما، مکان های بدون قطعیتی را ایجاد می کند که فضایی پیش بینی پذیر را تداعی می کنند. او می افزاید: «من می خواهم بیننده را با یک رویکرد رسمی و زیبا فریب بدهم و در عین حال، چیزی درگیر کننده برجای بگذارم.»

ساسن، که در آمستردام زندگی می کند، ابتدا در آکادمی Arnhem طراحی مد آموزش دید و برای مدتی کوتاه به عنوان مدل برای ویکتور و رولف (Viktor & Rolf) کار می کرد. با این حال ، او به سرعت از عکس گرفتن در ژست های کلیشه ای یکسان خسته شد. او به یاد می آورد: «من از نگاه های مردانه، بیمار و خسته شده بودم.» » و دریافتم که عکاسان ، من و سایر زنان را به روشی نه چندان جالب و تک بعدی تصویر می کنند.» در مقابل، او تصمیم گرفت پشت دوربین برود و می گوید : «من می خواستم کنترل تصویر را در دست داشته باشم: تا خودم عکس را خلق کنم.” او برای تحصیل در رشته عکاسی در اوترخت (Utrecht)، نقل مکان کرد و پس از فارغ التحصیلی شروع به گرفتن کار کرد. در سال 2000 او به عنوان عکاس مد تقاضای زیادی داشت و برای طیف وسیعی از مشتریان تأثیرگذار کار می کرد: از مجلاتی مانند Wallpaper ، Self Service ، Purple و Dazed & Confused ، تا مارک های مد مانند Levi’s و Stella McCartney. اما در سال 2002، به دلیل سفر به آفریقا ، کار او وارد مسیر بسیار متفاوتی شد. نتیجه آن سفر  مجموعه عکسی زیبا و  هنری  از کشورهای مختلف در شرق آفریقا بود. «Parasomnia» چهارمین مجموعه ای است که در شهر موشی ، تانزانیا و همچنین نایروبی ، کنیا عکاسی شد. قبل از آن مجموعه «Die Son Sien Alles» (خورشید همه چیز را می بیند ، 2002-2004) ، «Ultra Violet» (2007-2005) ) ، و «Flamboya» (2008) بودند. این پروژه های شخصی افتخارات درخشانی به دست آوردند؛ یکی از منتقدان حتی از آنها به عنوان «اصلی ترین و غیر منتظره ترین آثار از قاره آفریقا که توسط عکاسی غربی  بیرون آمده اند” یاد می کند. در نهایت ، این مجموعه ها، کار او را در دنیای هنر آغاز کردند.

سفر به آفریقا نقطه عطفی برای ساسن بود. او بین دو تا پنج سالگی، در کنیا زندگی کرده و پدرش در کلینیک فلج اطفال کار می کرده است. ساسن می گوید: «وقتی در آفریقا هستم ، احساس می کنم به خانه برمی گردم ، اما در عین حال احساس می کنم یکی از آنها نیستم.» او تنها دختر سفیدپوست روستا بود و به وضوح پرستار دوران بچگی اش ریسپا اوگوتو (Rispa Ogutu) را به یاد می آورد: «من بوی پوستش را به یاد می آورم ، نحوه صحبت کردنش را. او مرا زود بیدار می کرد و با خودش به مزرعه می برد تا قارچ های سفید کوچک بچیند. »  ادامه می دهد: «من طعم نیشکر ، فانتا نارنجی و سر بریده و خونی بزی  را در بازار کیسومو (Kisumu) به یاد دارم.» بازگشت به خانه دوران کودکی، بسیاری از این خاطرات کودکی را برانگیخت و به او الهام شد تا آنها را کشف کند. او می گوید: «کار در آفریقا، درهای ناخودآگاه من را باز می کند.» «گاهی صبح بعد از رویاهای بسیار واضح بیدار می شوم یا وقتی به طور ناگهانی ایده ای پیدا کنم، طرح می زنم. » از آنجا که، او «دوستان ، یا دوستان دوستانش” را به عنوان مدل درگیر می کند، طرح را به آنها نشان می دهد و ایده را توضیح می دهد. آنها با هم نیمه همکاری  را آغاز می کنند؛ که در آن ساسن نوعی اجرا را برای آنها توضیح می دهد تا به نوعی فکر ، خاطره یا رویای اصلی را برای دوربین قطع متوسط Mamiya  بازسازی کنند.

این مجموعه بین تعاریف و ژانرهای مختلف می لغزد. همانطور که قبلاً ذکر شد، از نظر بصری بین عکاسی، کولاژ و مجسمه سازی قرار می گیرد؛ ساسن می افزاید: «من خودم را بیشتر به عنوان مجسمه ساز می بینم تا عکاس.» همچنین او به شدت از تجربه اش در زمینه مد وام گرفته است: معامله با تخیلات و تصورات . جنبه اجرایی مشارکتی پروژه، صحنه های مربوط به ژانر عکاسی صحنه پردازی شده را به یاد می آورد. او همچنین از  تأثیرات واقع گرایی جادویی و سوررئالیسم نام می برد. با این حال ، یک عنصر غیرقابل انکار مستند در پشت پروژه وجود دارد. منتقد، شان اوهگان (Sean O’Hagan) توضیح می دهد: «به نظر می رسد که او در حال دور شدن است، دور شدن از مد به طرف نوعی مستند قوی، که اتمسفر (فضا) و راز آلودگی ، عناصر اصلی آن هستند. «

کارهای او بحث های داغی را برانگیخته اند. آرون شومان  (Aaron Schuman)، عکاس و نویسنده اظهار می دارد که ساسن سوژه های خود را به اشیائی ساده تقلیل می دهد؛ وی ادامه می دهد، با بیان اینکه تصاویر » افرادی را که در آنها به تصویرکشیده شده اند نادیده می گیرند، اما ذاتاً آنها را در اختیار دارند، شاید هم تاریخچه ، میراث و روابط گیج کننده بین آفریقا و غرب را تبلیغ می کنند. » اوهاگان به طرز ماهرانه ای در پاسخ می گوید: «شاید او بیش از هر یک از معاصرانش، تصویر دریافتی از آفریقا را به عنوان یک قاره درگیر ، رنج و فقر را زیر پا گذاشته است.» اگرچه خود ساسن اعتراف می کند، «من به نوعی ایده شیء کردن بدن انسان و تبدیل آن به یک شکل یا مجسمه را دوست دارم» ، این کار ی بسیار شخصی است. در نهایت، تصاویر ساسن در مورد مردم یا مکان های آفریقا نیستند؛ آنها بیشتر به خود او مربوط می شوند. «Parasomnia» با غرق شدن در ناخودآگاه، خاطرات دوران کودکی، تخیلات و رویاهای او ، به عنوان شکلی از تجزیه و تحلیل خود یا شاید یک تمرین گسترده برای خودنگاری خوانده می شود. «من سعی می کنم آن جهان موازی را  تداعی کنم که در کودکی تجربه کرده بودم و زمانی که به هلند بازگشتم، نتوانستم پیدایش کنم. همه هنرمندان، تا حدی، خودنگاری می کنند -این همان کاری است که من از طریق غریزه خود انجام می دهم. «

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  275 – 272  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: