سرگئی براتکوف ( Sergey Bratkov )

مسکو امروزی با همه تناقضاتش، مواد زیادی را برای کارهای سرگئی براتکوف فراهم می کند. عکس های او -که باید در هر دو دوره شوروی و پسا شوروی مورد ارزیابی قرار گیرند – بسیاری از ایده ها و نظرات جسورانه او را در مورد شهر های معاصر روسیه، ضبط و بازگو می کنند. گزارش های ناامید کننده و غالباً سورئال براتکوف، تفسیری بسیار وحشتناک و حتی نهیلیستی از جامعه پسا شوروی ارائه می دهند. براتکوف در آثار اخیرش “Chapiteau Moscow» ، عکس های شگفت انگیز ی از نابرابری ها و تقابل هایی که امروزه در روسیه و به خصوص در شهر محبوبش مسکو ، جایی که از سال 2000 در آن زندگی می کند ، وجود دارند را نمایش داده است.

براتکوف متولد 1960 است و در سال 1978 از کالج هنر Repin در خارکف اوکراین فارغ التحصیل شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، عکاسی روسیه و اوکراین موفق شد طبق سنت غربی خود را بازسازی کند. با این حال ، عکاسی روسیه به دلیل شکل و محتوای بی نظیرش، توانست هویت منحصر به فردی خود را حفظ کند. این ویژگی منحصر به فرد در آثار براتکوف بیشتر مشهود است. براتکوف شاگرد یکی از مشهورترین هنرمندان معاصر روسی و اوکراینی، بوریس میخائیلف (Boris Mikhailov) است (به صفحه 230 مراجعه کنید). میخائیلف مدرسه عکاسی خارکف را تاسیس و براتکوف به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین شاگردان آن مورد تشویق قرار گرفت. تعادل میان بی رحمی و مهربانی ، کمدی و تراژدی که براتکوف در سراسر کار های خود به نمایش می گذارد ، مشخصه مکتب خارکف است و طنز متمایز جنوب روسیه است.

براتکوف دوست دارد افراد جامعه از هر قشری و  رده سنی را به تصویر بکشد. او اغلب فرد را به عنوان یک قهرمان نشان می دهد (استانداردی خام که ویژگی هنر ناسیونال سوسیالیستی است). او با مجموعه اولشKids» (2000)» که از ستاره های کودک مشتاق با چهره های آرایش شده ای که شبیه شخصیت لولیتا (Lolita-esque) شده بودند، عکس گرفت  و  به شهرت فوری دست یافت. موضوعات انتخابی وی، نشاط قوی را نشان می دهند که شامل ملوانان ، زنانی که در ارتش اوکراین خدمت می کنند ، تاجران سرسخت روسی و دریانوردان خشنی که در پارک گورکی مسکو مشروب می نوشند، می شوند. در حالی که کار او به بلوغ رسیده است اما هیچ چیز را از دست نمی دهد، زیرا با برخی از ناهنجاری های جامعه معاصر روسیه مقابله می کند. به عنوان مثال ، اجرای ویدیویی اخیر او را در نظر بگیرید، که برای او جایزه نفر اول «نوآوری»  هنر معاصر روسیه را به ارمغان آورد؛ «Balaklavsky Drive» (2009) و گروهی از مردان جوان پر جنب و جوش اما بی پروا را به تصویر کشیده است که در خلیجی آبتنی می کنند که به دلیل آلودگی ناشی از زباله های سمی شهرت دارد.

یک موضوع تکراری در کارهای براتکوف این است که چرا روسیه پس از اتحاد جماهیر شوروی همچنان در آسایش نیست. در حالی که بسیاری از مردم دلیل عدم آسایش را تغییرات زیاد در نوسان قیمت نفت و وجود رهبران تجاری با نفوذ سیاسی بالا (oligarchs) و جنگ در چچن می دانند، کارهای براتکوف نشان می دهند که با پیشرفت هزاره جدید ، روسیه پسا شوروی در بن بست ایدئولوژیکی قرار دارد که ثبات سیاسی و اقتصادی ندارد. در مجموعه “Chapiteau Moscow» او به سیرک به عنوان استعاره از جامعه مسکو روی می آورد. براتکوف برخلاف انتخاب یک اثر نمایشی با روایت خطی، ساختار سیرک را انتخاب  و از مجموعه ای از صحنه های تصادفی برای ایجاد یک کل و نه یک روایت دنباله دار استفاده می کند. او رفتگران خیابانی نزدیک خانه اش را با لباس های نارنجی رنگ شهرداری و کفش های کتانی فرسوده که با چرخ دستی ها دور و بر خود می چرخند را اینگونه توصیف می کند: «این کار به نظر بسیار کمدی می آید که اولین چیزی که به ذهن آدم خطور می کند سیرک و دلقک های آن با آرایش غم انگیز روی صورت هایشان است . . . کسی که زیاد مست کرده است و اکنون روی چمن دراز کشیده است، مانند یک هنرمند طناب باز است که روی صحنه سقوط کرده است . «

براتکوف برای نشان دادن مسکو به عنوان یک سیرک، از دو تصویر طولی متفاوت که در کنار همدیگر جفت شده اند استفاده می کند. تصویری از صف پلیس ضد شورش آماده عمل ، در مقابل تصویری از صف مجسمه های قهرمانان شوروی قرار گرفته است که تقریبا آنها را به چالش می کشد. این عکس دارای حسی سه بعدی است؛ همانطور که براتکوف بیان می کند، «می توان گفت؛ من می خواهم با عکس ها نقاشی کنم. اما در واقع می خواهم مجسمه ای بسازم که شکل ، حجم و جرم داشته باشد. به نظرم مجسمه به عکس نزدیکتر است. من متفاوت عکس می گیرم. عکاسی به صورت سنتی، معمولا احساسی است ، به ویژه عکس های افراد آماتور. اما من  احساسی عکاسی نمی کنم و ترکیب بندی هایم نیز متفاوت اند. به عنوان مثال، تقریباً از فوکوس مرکزی استفاده نمی کنم. علاوه بر این ، نور و سایه برای درک عکاسی سنتی بسیار مهم اند، اما برای من نه. » دوتایی های قدرتمند دیگر او شامل عکس یک پوستر بزرگ از یک سرباز قهرمان و آرمانی است که در کنار یک ورزشگاه خالی دیده می شود؛ در کنار آن تصویری از یک پوستر بزرگ دیگر در کنار یک ورزشگاه خالی قرار دارد ، فقط این بار مجری با چهره ای شبیه دلقک نقاشی شده است (تصویر 6 را ببینید). از دیگر ترکیبات سورئال در این مجموعه ،  شامل تصویر مردی با لباس شنا که سر عروسک بادی را با سینه های بزرگ فشار می دهد،  در حالی که در کنار آن تصویری از یک آسمان خراش استالینی وجود دارد که توسط تصویر مسخره کنار آن کوچک جلوه شده است (تصویر 7 را ببینید).

براتکوف در سراسر مجموعه «Chapiteau Moscow» زندگی را جشن می گیرد اما همچنین نشان هم می دهد که استعدادی استثنایی برای بیان ایده های جدی با طنز ساده دارد و با اعتماد به نفس زیاد به تمسخر کردن می پردازد. با این حال ، همواره غرابت غیر عادی شخصیت های او با آنچه انجام می دهند به شیوه سازماندهی شده ای که آنها ارائه شده اند، در تعادل است . سیرک علاوه بر نمایش ساختار، استعاره ای نیز برای مسکو دارد. او می گوید: «مسکو شهری است که ریسک و جادو به طور باورنکردنی در آن متمرکز اند. سالانه هزاران نفر به امید معجزه ای به پایتخت روسیه می آیند. این شهر یک اسطوره است که در آن می توانید به طرز شگفت انگیزی ثروتمند شوید ، با یک شاهزاده خانم ازدواج کنید و بر اژدهای سه سر پیروز شوید. » اگر کسی طنز را یک طرف بگذارد، کنار هم قرار دادن دو تصویر متضاد و غالباً بی ربط واقعاً قابل تأمل است، زیرا هر تصویر در پرتو تصویر دیگر دیده می شود. در نهایت، کار سرگئی براتکوف یادآور  نابرابری های تکان دهنده ای است که در روسیه امروزی بین فقیر و غنی وجود دارند.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  225 – 222  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: