محمد بورويسا ( Mohamed Bourouissa )

مجموعه «Périphérique» از محمد بوروسیا، چهره ای بسیار متفاوت از بلوارهای وسیع هاوسمان پاریس یا کوچه های پیچ در پیچ و سنگفرش های محله ماریس را  به تصویر می کشد. او تصویر زندگی را در طرف دیگر جاده کمربندی شهر (the périphérique of the title) در میان پروژه های مسکونی بلند بتنی حومه شهرها ، مانند Sarcelles ، La Courneuve و Pantin به تصویر می کشد. در نگاه اول به عنوان عکاسی کلاسیک خبری به نظر می رسد که شورش هایی را که باعث آتش گرفته شدن این حومه در سال 2005 شدن را مستند می کند.

 در 27 اکتبر ، دو جوان فرانسوی از نژاد مالی (Malian ) و تونس (Tunisian) هنگامی که سعی می کردند با پنهان شدن در نیروگاهی در حومه کلیشی سوس بوئیس (Clichy-sous-Bois) از پلیس فرار کنند، دچار برق گرفتگی شدند. مرگ آنها باعث راه افتادن شورشی تقریباً سه هفته ای در مرکز و حومه شهر فرانسه شد و در پی آن خودروها ، ساختمان ها و مدارس سوزانده شدند. 

آن شورش ها از طریق برنامه ها و روزنامه های خبری برای جهان پخش می شد. در همین میان که آن اتفاق افتاد، ، مجموعه عکس La République (تصویر 1 را ببینید) در جایی که شورش ها آغاز شد ، درکلیشی سوس بوئیس گرفته شد، اما در سال 2006 ، مدتها پس از برقراری نظم و قانون .

هر تصویری در «Périphérique» بسیار صیقل خورده و ماهرانه  توسط هنرمند، برای دوربین ساخته و ترکیب شده است. بوروئیسا با باور کردن آنچه ارائه می شود و آنچه  صحنه سازی است ، موفق شد تعصبات جامعه را افشا کند.

بورويسا تجربه دست اولی از  افراد و مکان هایی که ازشان عکس می گیرد دارد. او می گوید: «همیشه درباره الجزایر و الجزایری بودن از من سوال می شود، اما اگرچه در الجزایر از پدر و مادری مسلمان و الجزایری متولد شده ام، اما در حومه شهر پاریس بزرگ شده ام و خودم را فرانسوی می دانم.» او در بیست سالگی ، حومه شهر را ترک کرد. ابتدا تاریخ هنر را در دانشگاه پورتئون سوربن پاریس ( Panthéon-Sorbonne) مطالعه کرد و در سال 2004 از رشته هنرهای تجسمی فارغ التحصیل شد. سپس در عکاسی در École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs de Paris تخصص گرفت و آموزش خود را در استودیو مشهور Le Fresnoy ، National des Arts Contemporains به پایان رساند. با این حال ، در طول این سالها او با دوستان دوران کودکی خود در ارتباط بود و به آرامی ایده مجموعه «Périphérique» تکامل یافت. او می گوید: «من خودم از یک حومه شهر آمده ام” ، اما این تنها دلیلی نیست که من این موضوع را انتخاب کردم. بسیاری از اطرافیان من از  همین حومه های شهر هستند. اینها مکانهایی هستند که مشکلات هویتی مهاجران و درگیری های سیاسی به وضوح دیده می شوند. » او می افزاید و «اتفاقا من فکر می کنم که ما سه تا چهار سال آینده شورش های جدیدی در راه خواهیم داشت ، اگر اوضاع بهتر نشود. » ارتباطات وی این مجموعه را مرتبط اما ممکن نیز کرد؛ او تقریباً با هر فردی که به تصویر کشیده، یک رابطه دارد ، «اولین تماس من معمولاً از طریق یک دوست است ، و از طریق آن شخص با افراد دیگر ملاقات می کنم و با آنها وقت می گذرانم تا آنها مرا بپذیرند. تصاویرم را به آنها نشان می دهم. اما قدرت (شدت) برخورد، بیشترین اهمیت را برای من دارد. «

بورويسا به روش عکاسی صحنه پردازی شده، کار می کند. او مانند یک کارگردان سینما صحنه آرایی می کند،  نه برای سینما ، بلکه برای تابلوهای سلولوئیدی. او مشتاقانه هر تصویر را آماده می کند، قبل از تهیه یا ترسیم صحنه، آن را پیش بینی می کند. او از ساختن تصویر در فضایی در ذهن خود صحبت می کند. او می گوید: «من درون تصاویر بودم» ،» مکانی را تجربه می کردم». او از بازیگران ، نورپردازی کنترل شده و دوربین های قطع بزرگ استفاده می کند، اما صحنه هایی که او می سازد به گونه ای دقیق ساخته شده اند که طبیعی به نظر می رسند-مانند لحظاتی واقعی که از زندگی برداشته شده است. به این ترتیب ، کار او به چیزی نزدیک می شود که هنرمند جف وال (Jeff Wall) (نگاه کنید به ص. 86) آن را “شبه مستند» توصیف می کند ، و تصاویری را ایجاد می کند که یک حد وسط بین داستان (تخیل) و مستند را اشغال و کاوش می کند.

طنین های دیگری از جف وال در کارهای بوروئیسا وجود دارد. هر دو هنرمند تحت تأثیر تاریخ هنر هستند. بورويسا مانند وال ، تابلوهاي خود را با ارجاع به نقاشان افسانه اي مي سازد. عناصر ترکیبی مختلفی در «Périphérique»  قابل مشاهده هستند که  شاهکارهای هنرمندان را تداعی می کند، هنرمندانی مانند: Delacroix ، Goya و Géricault.

 نمونه ای را می توان در La République مشاهده کرد ، مردی که بازوبند قرمز بر تن داشت و به  سه رنگ فرانسه خیره شده بود ، به نظر می رسد عنصری را در  تابلو قایق مدوزا (1818-1918) اثر  ژریکو منعکس می کند.

 همانطور که دنیل برد (Daniel Baird)،منتقد، خاطرنشان می کند ، در Géricault «پرچم پاره پاره نماد امید است ، امکان نجات در میان کشتی غرق شده، آدم خواری و مرگ وحشتناک؛ بر اساس تصویر بوروئیسا ، این موضوع بر تفرقه و سردرگمی کشیده شده است. » علاوه بر این ، نمایشی که در قاب های بوروئیسا و بین چهره های او نمایش داده می شود ، نیز آن نقاشی های بزرگ را به یاد می آورد. او می گوید: «من از هنری استفاده می کنم که به» هندسه احساسی «معروف است.» او احساسات را صحنه پردازی می کند، به ویژه تنش را ، به شیوه ای که افراد با هم فعل و انفعال  دارند، با استفاده از زبان بدن و تماس چشمی ، او به جوش و خروش مبارزه های قدرتمند می افزاید.

تصویر نهایی شامل میزان همکاری بین بورويسا و بازیگرانش است. بعد از اینکه صحنه را در ذهن و روی کاغذ تنظیم کرد ، آن را با بازیگران منتخب خود در مکانی تصادفی تمرین می کند. این کار به بازیگران این امکان را می دهد تا نقش های خود را تمرین کرده و بورويسا هم تنظیماتی را انجام دهد، در حالی که مکان واقعی را تازه نگه می دارد. در روز عکاسی ، بازیگران از قبل موقعیت خود و آنچه از آنها انتظار می رود را می دانند. بورويسا سپس به آنها اجازه می دهد صحنه را برای او بازی کنند ، تا عنصری از طبیعت گرایی را به صورتی تصادفی معرفی کنند. او می گوید: «من به شانس و اینکه چگونه می توان منشوری بود علاقه دارم ، اینکه ما می توانیم عمیق تر و عمیق تر به واقعیت چیزها برویم .» با این حال ، او نمایش در حال وقوع را با دقت تماشا می کند و به دنبال آن ژست یا عبارتی است که با او صحبت می کند. اگر کسی مجبور باشد مجموعه «Périphérique» را با یک کلمه تعریف کند ، آن  تنش خواهد بود. بورويسا در سراسر  کارها مانند یک ساحر عمل می کند تا آن کیفیت نامرئی را قابل مشاهده کند. او در پایان می گوید: «آنچه من دنبال آن هستم فرار از دهمین ثانیه  است، زمانی که تنش در شدیدترین حالت خود است . . . آن لحظه افراطی که در آن هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد ، یا هیچ چیز. «

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  163 – 160  

– نویسنده : جکی هیگنز

– ترجمه : عارف خدابنده

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

یک وبسایت یا وبلاگ در WordPress.com بسازید قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: