لوئیس مولینا پانتین ( Luis Molina-Pantin )

سوزان سانتاگ، خردمند، فیلم ساز و نویسنده آمریکایی در کتاب خود با عنوان درباره عکاسی (۱۹۹۷) نوشته است : » گردآوری عکس ها گردآوری جهان است . . . عکس ها واقعا تجربه شده اند، و دوربین یک سلاح ایده آل برای فهم آن حالت اکتسابی است”. لوئیس مولینا پانتین هنرمند ونزوئلایی، جهان را از طریق عکس گرفتن جمع آوری می کند. او همچنین به عنوان یک باستان شناس شهری توصیف می شود و همچنین یک قوم شناس پرشور و آرشیو فرهنگی. با این حال، او از رویدادها یا تجربیات به اندازه اشیاء عکس نمی گیرد. همانطور که در اطراف شهر کاراکاس زندگی می کند، از دوربین خود برای جمع آوری تصاویری از «نمونه های» مختلف استفاده می کند که توجه او را جلب می کنند.

مولینا پانتین دوربین را به عنوان وسیله ای هدفمند برای ثبت آنچه پیدا می کند، استفاده می کند. همانند اولین هنرمندان مفهومی آمریکایی، مثل دان گراهام (Dan Graham) و اد روسچا (Ed Ruscha). مولینا پانتین از عکاسی به شیوه ای سرسری  استفاده می کند و ایده ها را در مرکز کادر قرار می دهد. لوئیس پیرزآرماس، موزه دار و مورخ هنری ونزوئلایی، می گوید: » عکس ها بی طرف هستند. آنها بی تفاوت هستند. آنها عیب چیزها را نشان می دهند، علائمی که از روی غفلت روی آنها جا گذاشته اند، زنگار هایی به دلیل استفاده «. آنچه این عکس ها نمایش می دهند بینشی است از اشیایی که هر روزه نادیده گرفته می شوند و چشم های مولینا پانتین به آنها اشاره می کنند که برخی از عواطف عجیب و غریب سن ما را آشکار می کنند.

مجموعه A Study for Color Bars” (2013)“ شامل شکار چیدمان های رنگین کمانی در سطح شهر است. او با تعداد شگفت انگیزی از مکان ها روبرو می شد و از آنها عکس می گرفت ؛ مانند به تصویر کشیدن نمای سردر بلوک های برج ها و پرچم ها؛ او آنها را وقتی از راه پله ها مثل تاسیساتی های موزه بالا می رفت و یا در مغازه ها به جا لباسی ها آویزان بودن یا در قفسه های کتاب یا دارای  وسایل مختلف از آشپزی گرفته تا کفش ورزشی پیدا می کرد. پروژه بعدی به دنبال یک تلاش مشابه بود، همانطور که از عنوان آن معلوم است: «هشت تلاش ناموفق در جستجوی نسخه اول صد سال تنهایی در کاراکاس» (2013).

برای مجموعه ”سانسور خودکار» (2013) ، مولینا پانتین وظیفه خود را عکاسی از اتومبیل های پارک شده ای که توسط پوشش های محافظ پوشید بودند، تعیین کرد.او به یاد می آورد که چطور برای اولین بار در مورد این ایده تصمیم گرفت:»من به صورت همیشگی در حال قدم زدن در اطراف محله خود در کاراکاس بودم ،همانطور که اغلب اوقات انجام می دادم. بعد از آن که متوجه اولین مورد شدم، چشم هماهنگ می شود و شروع  به دیدن آنها در همه جا می کند. این مجموعه خیلی سریع جمع شد. » معنای عنوان دوگانه است. اولا ، «سانسور خودکار»“auto-censorship” کلمه ای محبوب در سیاست معاصر ونزوئلا است ،اما ترجمه ای تحت اللفظی و شوخ تر نیز وجود دارد که نشان می دهد این اتومبیل ها خودشان را می پوشانند یا سانسور می کنند.وی می افزاید: «من از راحت پیدا کردن این خودروهای پوشیده شوکه شدم. سرانجام این مجموعه به مهاجرت طبقات بالا و متوسط از شهر ما اشاره دارد. «

مجموعه «لوئیس مولینا-پانتین» (8-2007) تا حدودی با آنچه تاکنون مورد بحث قرار گرفته متفاوت است. همانطور که قبلاً ، مولینا پانتین شروع به جستجوی گسترده ای در شهر کرد: این بار به دنبال کلمات خاصی در علامت های بومی که در تزئین دیوارها ، درهای ورودی و نمای مغازه ها در خیابان ها استفاده می شد، می گشت. مانند قبل ، او برای جمع آوری اشیاء از دوربین استفاده می کرد و مانند قبل ، عکس ها با زیبایی شناسی خشک و بی روح ارائه می شدند. به هر حال، در این مورد او به کشف چیزهای شخصی علاقه داشت، چیزهایی که مخصوص او بود. نتیجه مجموعه، کلمات جداگانه ای را آشکار کرد که نام او را تشکیل می دادند ( تصاویر 1-4 را ببینید) و آن ها را به عنوان یک شکل غیر معمول و اصلی از تصویر خود(self-portrait) می خواند.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه :  116-117  

– نویسنده : جکی هیگینز

– ترجمه : عارف خدابنده

t.me/aref_khodabandeh

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Create a website or blog at WordPress.com قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: