کاسیو واسکنسلوس ( Cassio Vasconcellos )

کاسیو واسکنسلوس متولد و بزرگ شده شهر Paulistano است، او خودش را مانند یک شهر توصیف می کند که از عقده های رابطه ی عشق و نفرت در شهر Paulistano آفریده شده است.

مجموعه او با نام “Nocturnes” یک دیدگاه خیلی ذهنی از سائو پائولو را نشان می دهد: در واقع، تقریبا یک خیال. برای چهار سال، او در خیابان های فرعی و پارک های باز، فرودگاه ها و خیابان های وسیع، بزرگراه ها و پارکینگ های رها شده این شهر می چرخید. او همیشه این کار را زمانی انجام می داد که بقیه شهر خواب بودند، اغلب به صورت پیاده و تنها – مگر اینکه بازدید از محله ای خطرناک می بود، محله هایی که او ادعا می کند «حضور محافظ ضروری بود». واسکنسلوس می گوید: «این واقعیت که کار در شب انجام می شد، تصادفی نبود.» «من درگیر غزل سرایی از شب شدم، زمانی که رویاها ساخته می شوند .» در نگاه او، سائو پائولو به یک جهان دیگر، به یک جهان آسمانی تبدیل شده بود. شهر خالی از مردم و شگفت انگیز به نظر می رسید، مانند تکه هایی از یک رویا. در واقع، به طور کلی، در مجموعه “Nocturnes” چپاول های بیگانه خواب گردی را جادو کرده اند؛ نلسون بریسسک به عنوان فیلسوف و مدیر پروژه Arte / Cidade برزیل، می گوید؛ این مجموعه «اجازه می دهد تا شما آنطوری در میان شهر قدم بزنید که در واقعیت اگر شما چشم هایتان را تنگ کنید و درمیان شهر قدم بزنید» .

عکاسی به دلیل ارتباط اعتراضی اش (متضادش) بین جهان و واقعیت، واسکنسلوس را جذب کرد . او می گوید: «به عنوان یک نشانه قابل استناد، من به دنبال یک چیز منحصر بفرد بودم، حد بین واقعیت و تخیل». پس از تحصیل کردن در رشته رسانه در São Paulo’s Escola de Fotografia Imagem-Ação ، او به عنوان یک عکاس خبری کار می کرد، در ابتدا برای مجله IstoÉ و سپس برای روزنامه Folha de S. Paulo. به هر حال، رویکرد مستند جذابیت کمی برای او داشت و او خیلی زود در مورد اینکه چگونه دوربین می تواند جهان های موازی ایجاد کند تحقیق کرد. در سال 1988، همان سالی که او به Folha de S. Paulo پیوست، او شروع کرد به عکاسی کردن از محیط های شهری در هوای گرگ و میش و ایده مجموعه «Nocturnes» متولد شد.

واسکنسلوس این مجموعه را با استفاده از دوربین Polaroid SX-70 قدیمی که پدرش در دهه 1970 خریداری کرده بود، عکاسی کرد. او از نتایج فوری دوربین به لحاظ شگفتی و جادو می گوید؛ «یک نگاه، یک کلیک، یک صدای مکانیکی و چند ثانیه بعد، تصویر در دست من است ، بدون دستکاری و یا دخالت.» شاید بیش از هر دوربین دیگر، صداقت پلاروید است که توهم توانایی عکاسی از واقعیت را افزایش می دهد. به هر حال، او تصاویرش در حوزه تخیل را آغشته با نورهای زنده (vivid light) تهیه می کرد. ابتدا او با چراغ های جلو ماشینش آزمایش کرد تا صحنه ها را روشن کند، او سپس با نورافکن سعی کرد با آن باتری های خیلی سنگینی که مجبور بود آنها را در یک واگن برقی سوپرمارکت قرار دهد. او این چراغ های قدرتمند را با فیلترهایی برای ایجاد یک پالت زنده -که در آن زرد، قرمز و آبی با رنگ های مختلف ترکیب می شدند- می تاباند. تصاویر حاصل از سائوپائولو؛ بی نهایت ، کالیدوسکوپی مانند (kaleidoscopically ) و بی نظیر هستند. واسکنسلوس نتیجه گیری می کند » من قبلا هرگز مجموعه ای گستره مانند این از یک موضوع نساخته ام، اما سائو پائولو چنین است: غول پیکر، بی کران، یک شهر بزرگ که هرگز متوقف نمی شود “، «این شهر است که من را از راه به در می کند، و اگر چه سعی می کنم، اما تغییر دائمی آن به من اجازه نمی دهد تا رمزگشایی اش کنم”.

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی
– صفحه : 114-115
– نویسنده : جکی هیگینز
– ترجمه : عارف خدابنده

@aref_khodabandeh

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Create a website or blog at WordPress.com قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: