ویم وندرز ( Wim Wenders )

ویم وندرز به عنوان معمار و فیلمسازی با نفوذ از جنبش سینمای معاصر آلمان شناخته می شود. با این حال، او نیز یک عکاس هم هست و زمانی که او برای فیلم های خود سفر می کند، به ندرت بدون دوربین قدیمی قطع متوسط 6×7 خود است. او در سال 1984 با فیلم پاریس، تگزاس، به عنوان ستاره شناخته شد و چندین جایزه از جمله Palme d’Or را در کن از آن خود کرد.

با این حال، سال گذشته، در حالی که مشغول جستجوی مکان فیلمبرداری برای این فیلم بود، مجموعه عکسی تهیه کرد که همانند آن فیلم شایسته تجلیل هستند. او سفری جاده ای از آریزونا به نیومکزیکو را آغاز کرد و در نهایت به تگزاس رسید، جایی که او از یک مکان، یک منظره غیر معمول و جذاب ایجاد کرد. او می نویسد: شما هرگز نمی توانید مکان خاصی را پیدا کنید، حتی دوربین هم نمی تواند. و اگر ما عکس آن را بگیریم ، ما فقط ظاهر آن مکان را در آن زمان قرض گرفته ایم و آن چیزی نیست جز ظاهر آن، جز پوسته خارجی ، .

عکاسی وندرز، یک درک عمیق از برخی نام های افسانه ای را آشکار می کند. Safeway ( تصویر 2) سبک قوی و پیشرو واکر اونز را نشان می دهد. نشانه فروشگاه با حرف ها و کلمات، انعکاسی است از فریبندگی اونز و اینکه تبلیغات محلی در چشم انداز آمریکا چطور به نظر می رسند. Joshua and John(تصویر 3) مطالعات ساده و در عین حال موثر ویلیام اگگلستون در رنگ، باعث به وجود آمدن این تصویر شد. به هر حال، عکس های وندرز اغلب به نقاشی ها و به طور خاص کارهای نقاش رئالیست آمریکایی ادوارد هوپر(Edward Hopper) ارجاع می دهند. وندرز با اشاره به یکی از نقاشی های هوپر با نام “اوایل صبح یکشنبه (Early Sunday Morning (1930))” می گوید: این تصویر یکی از معروف ترین خیابان های نیویورک است، با یک مغازه آرایشگاه در میان آن. من معتقدم که این تصویری بسیار هیجان انگیز است که به عکاسی و فیلم ارجاع می دهد. . . . این تصویری است که انتظار میرود در لحظه بعدی، در آن چیزی اتفاق بیفتد و تغییر کند – شاید نورپردازی. این تصویری است که منتظر است تا حمله کند . » بسیاری از تصاویر وندرز هم همین احساس پیشگویی و پیشنهاد روایت را ایجاد می کنند.

اگر چه لنز او مکان های بسیاری فراتر از تگزاس، از هاوانا تا توکیو را هم جاودانه کرده است، او می گوید: من باید بگویم که حالا تقریبا خیلی شبیه یک منظره خالی هستم ، مثل یک صحرا. در واقع، به استثنای فریم عجیب و غریب Entrance (تصویر 1)، مناظر شهری وندرز تقریبا تهی از مردم هستند ،مثل بیابان. او هر کجا که باشد، صحنه ها و گوشه های خالی خیابان را شکار می کند. این شهرهای متروک، فراموش نشدنی و ساختگی به نظر می رسند. در حقیقت، مورخ و معاون هنری پیتر-کولوس شوستر پیش بینی می کنند «انسان ها زمانی که به گذشته (دور یا نزدیک) نگاه می کنند» و «نشانه هایی از تمدنی که پشت سر گذاشته شده می بینند. . . از مردم می پرسند چه کسی قبلا اینجا بوده است. «

– کتاب : اطلس جهانی عکاسی خیابانی

– صفحه : ۸۵ – ۸۴

– نویسنده : جکی هیگینز

– ترجمه : عارف خدابنده

https://t.me/aref_khodabandeh

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Create a website or blog at WordPress.com قالب Baskerville 2 از Anders Noren.

بالا ↑

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: